Wandelroutes

Wandelroute

Cafetaria Bijna Thuis is gevestigd in het mooie ‘oude’ gedeelte van Wijlre. Met een speeltuin, Jeu de Boulesbanen en het millioenenlijntje dat stopt aan ons gezellige terras, maakt het een unieke locatie. Daarnaast beschikken wij over een ruim aanbod aan parkeergelegenheden. Deze parkeerplaatsen hebben wij aangelegd zodat u een mooi startpunt heeft van uw wandel- of fietstocht langs een mooie route door het fantastische Heuvelland dat onze cafetaria omringt.

Vanaf onze cafetaria wandelt u richting de watermolen, welke u nog werkend kunt bekijken. Vervolgens trekt u in de richting van Stokkem waar u prachtige vijvers kunt bekijken. Via de bosrand vervolgt u uw weg waar u bij het bankje een prachtig uitzicht heeft. Nu komt het sportieve stukje van de route, een steile klim leidt u naar een plateau waar u verder wandelt over een aantal veldwegen.

Tijdens deze heuvelachtige wandeling wandelt u langs de rand van de Sousberg met prachtig panorama en dan duikt u even het bos in. Vervolgens zet u uw reis voort en komt u via de Sousberg en het bos weer terug bij cafetaria Bijna Thuis, u bent dan ook daadwerkelijk bijna thuis, omdat u daar de auto gemakkelijk heeft kunnen parkeren.

Bekijk hieronder onze wandelroutes.

Miljoenenlijntje

Zoals iedereen in Limburg, en ver daarbuiten weet is er de miljoenenlijn. Een spoorlijn welke niet meer voor steenkolen, maar enkel nog voor de toeristen rijdt. Het is een spoorlijn waar een unieke stoomtrein op rijdt, welke voor toeristen, en uiteraard voor lokale belangstellenden, te betreden is. Deze trein rijdt langs alle unieke plaatsen in de regio en rijdt van Kerkrade langs onder andere Simpelveld en Wijlre naar Schin op Geul. De halte van Wijlre is praktisch bij ons op de stoep, wij zijn dus het lekkerste station op de route. Combineer uw reis met een heerlijk hap bij Cafetaria Wijlre.

1466. Wijlre – Gulpen 8,6 km

Tijdens deze heuvelachtige wandeling met halverwege een fijn lunchcafé wandelt u eerst naar de prachtig gelegen Watermolen Wijlre en dan loopt u door het bos langs twee mooie vijvers. In de buurtschap Beertsenhoven met een schitterend vakwerkhuis klimt u door het bos de steile Dolsberg omhoog en boven wacht u een adembenemend uitzicht op de groene heuvels.  U loopt door weilanden naar Gulpen en daalt dan af naar het gezellige Marktplein met mooi terras bij Herberg De Zwarte Ruiter.  Voorbij Gulpen wandelt u een leuk stuk langs de Gulp en door weilanden en dan volgt een prachtig stuk door weilanden langs de Eyserbeek. U duikt via een tunnel onder de spoordijk door en dan volgt een flinke klim naar het Eyserbos.  Via een panoramische weg met prachtg uitzicht loopt u omlaag naar Wijlre waar een mooi terras is bij Bijna Thuis. U kunt ook starten in Gulpen en pauzeren in Wijlre, start dan bij punt 4.

1307. Schin op Geul – Wijlre 11,4 km

Tijdens deze heuvelachtige wandeling met halverwege een fijn lunchcafé wandelt u langs de rand van de Sousberg met prachtig panorama en dan duikt u even het bos in. U daalt via een veldweg met mooi uitzicht af naar de buurtschap Engwegen en dan volgt u een voetpad langs de Geul.  Dan struint u door de weilanden langs de Geul, een prachtig stuk maar kan na veel regenval wel drassig zijn. In Wijlre komt u bij Cafetaria Bijna Thuis waar u fijn kunt pauzeren. U loopt naar de nog werkende Watermolen Wijlre en voorbij enkele mooie vijvers loopt u naar de buurtschap Stokkem. U klimt via een voetpad naar de bosrand waar een zitbank wacht met schitterend uitzicht. Dan volgt een flinke klim en boven op een plateau wandelt u over veldwegen. Via een leuk pad wandelt u terug naar de parkeerplaats.   U kunt ook starten in Wijlre bij Bijna Thuis, start dan bij punt 5.

Wil je meer informatie over de routes, het station of over Bijna Thuis? Neem dan direct contact op!